Malin Stresscoach tipsar: Stressad? Bästa tipsen för struktur i vardagen.

Kim Svensson July 25, 2021

I dagens samhälle är det många av oss som har svårt att få dagarna att gå ihop och tiden att räcka till. Stressen smyger sig lätt på och det blir svårt att hinna med alla “måsten”. Här kommer därför tips och tankar kring s hur du strukturerar och prioriterar din vardag på bästa sätt. 

När vi har en struktur så kan vi tillåta oss att också bli lite mer spontana efterhand, men min erfarenhet är att man behöver styra upp tillvaron på ett eller annat sätt med listor, framför allt om/när man befinner sig i ett läge där man är utmattad, stressad eller helt enkelt bara har lite för mycket i huvudet. Att skriva listor ger vår hjärna en chans att vila och inte fokusera på att "oj, vad vad det nu jag skulle göra" eller "det där får jag ju inte glömma bort..". Men också eftersom vi ofta tenderar att vara tidsoptimister och gör mycket i början av en dag kanske då energin finns, sen mot slutet av dagen så finns inte energin kvar, men vi har fortfarande viktiga saker som behöver göras och som vi vill ge vår tid, så här vill vi bli bättre på energibalans och att hitta ett mer jämnt flöde under dagen. 

Checklistor kan ju låta väldigt tråkigt, men det handlar inte här om att bara skriva upp en massa måsten utan även sådana saker som du mår bra av och vill göra för att verkligen se till att det prioriteras. 

Här nedan följer en del olika tips som du kan testa och känna dig fram vad som passar bäst just för dig. 

Gör en A,B, C lista
A är viktigt och bör göras snarast

B, ganska viktigt, men kan vänta lite

C, inte prio, kan göras om/när tid finnes (det som inte spelar någon roll för någon om det görs idag eller om 2 veckor)

VIKTIGT: tanken är då att man gör alla A, innan man får göra B och därefter C. Detta därför att vi ofta tenderar att göra C istället och hjärnan letar efter snabba uppgifter som den kan lösa för då får hjärnan en kick/belöning vid avslutad uppgift. Därför gör vi ofta enkla uppgifter framför viktiga saker (som ibland kanske tar lite längre tid) 


Gör en veckolista och bryt ner varje dag

Gör en lista varje söndag kväll/måndag morgon. Se därefter över denna och bryt ner varje morgon, plocka de punkter som är viktigast just idag, lämna det andra! 




Träna på att inte göra allt

Ja, det kan ju låta konstigt, MEN som “högpresterande” har vi ofta fått för oss att allt är liiite viktigare än vad det faktiskt är ibland. Träna därför på att INTE göra allt på listan (givetvis inte det som får allvarliga konsekvenser, men vardagliga saker) lämna t.ex "vattna blommorna" eller "hämta paket på posten" och känn känslan av att det ju faktiskt inte hände något dåligt för att allt inte var gjort. Blommorna levde dagen efter också och paketet hade inte försvunnit någonstans. Det får oss att kunna minska allvaret i saker och hitta en distans - "det var ju inte så farligt".


Distraktionslista

Om du sitter med någon uppgift som du bestämt dig för att slutföra eller kanske håller på med något där du vill vara närvarande (familj, barn, vänner, träning osv) och det dyker upp nya saker i huvudet (köpa kaffe som är slut, inte glömma köpa present till helgens kalas, svara på mailet till banken osv...) Ha en lapp bredvid där du kan skriva upp detta och sedan släppa det. Distraktionslistan kan du sedan gå tillbaka till när du är klar med det du höll på och titta på listan och även här göra en prio, är det något viktigt eller bara något som faktiskt inte alls är viktigt och prio?

 

Uppskatta tid

När man gör en priolista för dagen, uppskatta gärna tiden som det tar, det är lätt att skriva upp många punkter, men att underskatta tiden som det faktiskt kommer att ta. Lägg även in bra saker här som sagt som att ta en lång dusch, måla naglarna, ta en promenad, träna, meditera osv och lägg även in förflyttningar t.ex om du ska hämta paket på posten, glöm då inte bort transportsträckan och tiden det tar. Detta behöver man ofta inte göra så många gånger utan kan räcka att man testar det någon gång just för att lära sig att inte vara för mycket tidsoptimist, men också se vilken tid saker tar och på så sätt kunna vara snällare mot sig själv och sänka ribban lite.


Träna på att säga NEJ

För att kunna hålla dina prioriteringar, träna på att säga NEJ!

Ja…det är jobbigt i början! MEN det känns också alltid mycket värre innan än vad det faktiskt är och när du har testat någon gång så kommer du att inse att det inte var så farligt och att alla inte blir så där arga som du kanske tänker att dom ska bli. 

Ett bra steg kan också vara att “be om betänketid”, undvik att svara spontant “JA” utan be om betänketid “låt mig kika på det, så återkommer jag till dig lite senare idag”. på så sätt hinner du resonera med dig själv INNAN du svarar.  


Jag hoppas att dessa tips kan inspirera och att du kan hitta någon favorit som hjälper just dig. 

TILLBAKA TILL TOPPEN