Malin Stresscoach: Sänk din stress på 2 minuter!

Archetype Themes July 25, 2021

Frågor som jag ofta får är:

“HUR ska jag få tid att pausa när jag inte ens hinner gå på toaletten”

eller

“HUR ska jag få ork att lära mig mindfulness också när jag är HELT slut?”

Här kommer det bästa tipset på att snabbt få en “ctr+alt+delete” för hjärnan. Mindfulness är något som varit väldigt omtalat de senaste året och det kan låta ”flummigt” eller jobbigt och svårt att ta till sig när man är stressad, MEN det behöver inte vara så avancerat. 

2 minuter är det enda som krävs för att din hjärna ska få en otroligt värdefull paus. Jag önskar att jag hade haft denna metod när jag var som mest stressad, den är verkligen guld värd och är en av mina personliga favoriter. 

Den behöver inte heller ta någon tid i anspråk utan kan göras på bussen, på toaletten eller i kön i affären. 


DAGENS TIPS - FOKUSERA PÅ 3 SAKER

  • Välj ett tillfälle idag där du stannar upp och blir uppmärksam på det du har runtomkring dig
  • Börja med att andas lugnt genom näsan för att komma ner i varv.
  • Testa alla 3 efter varandra, eller välj 1 av alternativet nedan


TITTA
Notera 3 saker i din omgivning, titta aktivt och nyfiket. Notera föremål och dess färger, nyanser, material och former. Är det ett föremål som är stilla, rör sig, skiftar i färg? Ta in alla delar du kan.

LYSSNA
Notera 3 saker i din omgivning, lyssna aktivt, är du uppe i varv kan det vara svårt att hitta ljud i början, men efter en stund ”poppar det upp” fler och fler (blir enklare om man blundar eftersom man då stänger ett sinne och ger mer fokus till hörseln) Lyssna efter fåglar, bilar, prat, skratt, en fläkt som surrar, ett flygplan, vinden osv. 

KÄNN
Notera 3 saker du kan känna på/mot din kropp. Det kan t.ex vara solens strålar eller vinden mot din hud, fötternas tryck mot marken, benens tyngd mot stolen, tröjans tyg mot huden osv. 


FÖRDELAR FÖR DIG

  • Ett enkelt sätt att träna på att vara närvarande i stunden
  • Ger hjärnan ovärderlig vila och ett avbrott - som en ”ctrl+alt+delete”
  • Skickar signaler till kroppen att den kan koppla av
  • Dämpar uppåtgående stresspiral i kroppen
  • Sänker stresshormon i kroppen
  • Ökar “må bra hormon" i kroppen
  • Ger ökar fokus och energi

Mina klienter brukar bli positivt överraskande hur effektiv denna metod är. 

Personligen använder jag den ofta både när jag vill vara extra närvarande i ett positivt ögonblick, men också när jag behöver landa och “grunda mig" om huvudet går på högvarv.

Min favoritsinne att använda sig av  hörseln - vilket är ditt?







TILLBAKA TILL TOPPEN